onsdag 27 maj 2015

Ny klänning del 1

Inför sommarens event har jag planerat att sy två nya klänningar. Tyget inköptes på MTV 2014, en gråmelerad tuskaft från Medeltidsmode och ett grön, tunn engelsk kypert från Historiska Rum.

Nu är jag färdig med den grå klänningen. Jag måste säga att jag tycker den blev riktigt fin, jag var nämligen inte så säker på att det skulle bli bra.

Total arbetsåtgång landade på drygt 80 timmar. Det blev mycket sytt veckan innan Ekenäs Riddarspel, varje dag, varje ledig stund. Puh! Som sällskap hade jag våra två grå Jako, Aina och Leia, med dem i närheten blir det aldrig långtråkigt!!

Hela klänningen är handsydd med vaxad lintråd, snörhål och knapphål är också sydda med vaxad lintråd. Alla sömmar är fällda med fyllnadstråd (tyget var så löst vävt att det var nödvändigt).
På varje ärm sitter det 22 egengjorda tygknappar. Snörningssnodden är brickvävd av samma garn som jag använde som fyllnadstråd.

Här nedan följer lite bilder från "invigningen" på Ekenäs.


Det var en solig dag så jag var mycket glad för skuggan under den bycocket jag fått av Emil.






22 knappar.





Med min fina Andrea.



Vi hade med oss vårt nya tält och för att vi två damer skulle ha något att sitta på tillverkade jag och maken en bänk enligt Andreas ritning efter denna gamla bänk.






Nu är det dags att börja med den gröna klänningen. :)




2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tänkte göra två sådana bänkar, för just nu är mitt nya tält tomt. Går det att få tag på en ritning med instruktioner?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vi klurade ut vår egen ritning efter bilden som jag länkar till.
    Vill du ha utförliga instruktioner så rekommenderar jag boken "Medieval & Renaissance Furniture" av Diehl & Donnelly. Det är en skattkista om man vill tillverka medeltidsmöbler (bänken finns med där).
    Vänligen
    Annette

    SvaraRadera